537931671
sklep@tytontani.plOd 1 stycznia 2020 wzrosły stawki akcyzy na wyroby tytoniowe, co ma wspomóc budżet w tym roku na poziomie około 1,7 mld zł.
Dane te biorą pod uwagę także wpływy z akcyzy i VAT.
Jakie są zagrożenia rynku tytoniu w Polsce? Czy poziom konkurencji jest wysoki? Jakie marki i firmy istnieją na rynku?
W tym artykule odpowiemy na te wszystkie pytania i przejrzymy się rynkowi tytoniu i wyrobów tytoniowych w Polsce
W związku z podwyższeniem akcyzy na wyroby tytoniowe okazuje się, że paczka papierosów może podrożeć nawet o około 1,02 zł, a paczka tytoniu o około 1,69 zł.
Cygara natomiast podrożeją nawet do 0,40 zł za sztukę. Kilogram suszu tytoniowego kosztować będzie więcej o ok. 22,93 zł więcej.
Do czerwca 2020 roku obowiązywała zerowa stawka akcyzy na elektroniczne papierosy. Te produkty zostały opodatkowane efektywną stawką akcyzy 1 lipca ubiegłego roku.
Dowiedz się, jak można oszczędzać na paleniu
Przemysł tytoniowy w Polsce wciąż ulega zmianom, jednocześnie utrzymując się na dosyć stabilnym poziomie. Koncerny tytoniowe szukają coraz nowszych rozwiązań, które pozwolą wpłynąć na rozwój rynku.
Okazuje się, że do palenia papierosów przyznaje się około jedna czwarta Polaków, z czego częściej po papierosy sięgają mężczyźni. Dochodzi także do zaostrzania polityki antynikotynowej ze względu na szkodliwość dla zdrowia.
Powstały zatem zamienniki zwykłych papierosów, nazywane produktami nowej generacji. Jednym z przykładów może być urządzenie podgrzewające tytoń (np. Iqoz).
Producenci wskazują, że w 2020 roku te produkty zyskają na popularności i przyniosą około 6,5 mld dolarów zysku na całym świecie. W takich urządzeniach nie wydzielają się szkodliwe dla zdrowia związki chemiczne, co skłoni klientów do poznania tego wyrobu.
W zeszłych latach rynek tytoniowy w Polsce obejmujące tradycyjne papierosy i tytoń wart był około 24 mld złotych. Oznaczało to około 36 mld sztuk papierosów pojedynczych.
Ostatnie lata pokazują, że sprzedaż legalna tych wyrobów pozostaje na dosyć stabilnym poziomie. Producenci odnotowali w zeszłym roku wzrost sprzedaży wyrobów tytoniowych.
Aktualnie od dłuższego okresu dominują zwykłe papierosy tradycyjne, które wpływają na około 88% sprzedaży wolumenowej.
W pewnym stopniu wzrosło zainteresowanie zakupem tytoniu, który generował w zeszłych latach około 11% obrotów wolumenowych.
Innowacyjne i najnowsze rozwiązania pomału zyskują na popularności.
Warto podkreślić, że w ostatnich latach małoformatowe sklepu odnotowały wysoką sprzedaż wyrobów tytoniowych, które w 2018 roku stanowiły ok. 13% wszystkich paragonów.
To drugie produkty pod względem najczęściej kupowanych, zaraz za piwem. Co ciekawe, jeśli chodzi o całkowite obroty papierosów w takich sklepach, te wyroby niezmiennie pozostają w czołówce — na pierwszym miejscu.
Sprzedaż wyrobów tytoniowych w Polsce zdominowany został przez kilku głównych producentów tych wyrobów. W zeszłych latach około 40% udziałów w wolumenie sprzedaży w niewielkich sklepach należało do firmy Philip Morris. Innymi znanymi markami papierosów są; British American Tobacco (ponad 20% udziałów wolumenowych), Imperial Tobacco oraz Japan Tobacco International.
W stosunku do kilku lat wstecz każdy z tych znanych producentów wyrobów tytoniowych zwiększył swoje udziały w sprzedaży produktów w stosunku do lidera rynku — Philip Morris
Okazuje się, że sprzedaż tytoniu do wyrobu papierosów samodzielnie także w niewielkich sklepach została zdominowana przez tych kilku producentów. Jednakże większość udziałów w sprzedaży tytoniu należała w tym przypadku do firmy Imperial Tobacco.
Kolejne miejsca zajmowały; Philip Morris, Japan Tobacco International i British American Tobacco. Warto podkreślić, że niewielkie sklepy stawiają właśnie na te firmy, gdyż są one zazwyczaj gwarancją przychodów.
Firmy zajmujące się produkcją wyrobów tytoniowych zdają sobie sprawę z tego, że ta branża niesie za sobą zagrożenie w postaci szkodliwego działania tytoniu na zdrowie ludzi.
Od dawna istnieją kampanie zachęcające do rzucenia palenia, natomiast wiele instytucji i rządów państw coraz bardziej reguluje rynek papierosów. W naszym kraju na przestrzeni lat także obserwujemy takie zjawiska.
Przykładem mogą być drastyczne obrazki zamieszczone na paczkach papierosów, które mają za zadanie zniechęcić palacza do sięgnięcia po papierosa. Wprowadzono także zakaz sprzedaży papierosów mentoli, które pierwotnie miały być bardziej popularne wśród młodych ludzi.
Szkodliwe działanie papierosów to istotny fakt, który może zagrażać przemysłowi tytoniowemu na całym świecie. Jednakże producenci zdają sobie sprawę z tego, że palacze z dnia na dzień nie znikną i nadal będą kupować wyroby tytoniowe.
Jeśli chodzi o Polskę, w zeszłych latach nieco zmalała sprzedaż legalnych papierosów. Jednak nadal kilka milionów Polaków chętnie sięga po papierosy, natomiast w przyszłym czasie okaże się, że wzrost cen tych produktów będzie pewnym zniechęceniem dla tych osób.
Producenci światowi kilka lat temu postawili na pewną taktykę, która opierała się na powolnym zwiększaniu cen tytoniu.
Największymi rynkami papierosowymi na świecie są następujące kraje:
Podkreślić należy, że na świecie jest ponad miliard palaczy papierosów, natomiast szacuje się, że do 2025 roku ta liczba ma wzrosnąć nawet do 1,6 miliarda osób.
Spożywają oni około 5 miliardów papierosów na dzień, co sprawia, że branża tytoniowa jest warta około 770 mld dolarów. Koncerny zatem wiedzą o tym, że nadal mają i w dalszym czasie będą miały odbiorców.
Zauważyć należy, że przy takiej szkodliwości papierosów rośnie świadomość ludzi, co wcale nie musi mieć pozytywnych skutków dla branży. Największe firmy zatem coraz częściej wspominają o odejściu od bibułek wypełnionych tytoniem.
Przez pewien czas sporym zainteresowaniem cieszyły się e-papierosy.
Elektroniczne papierosy w latach 2005-2016 uległy znacznemu rozwojowi, by po pewnym czasie nieco zmniejszyć swój obrót. Unia Europejska bowiem wskazała, że takie papierosy także są szkodliwe dla naszego zdrowia, co wzmogło niechęć odbiorców.
W naszym kraju pojawiły się przepisy wskazujące, że za publiczne palenie papierosów elektronicznych zapłacić można karę nawet na poziomie 500 złotych mandatu.
Rynek tytoniu w Polsce na przestrzeni lat sięga po nowe i coraz ciekawsze rozwiązania. Wzrost stawki akcyzy na wyroby tytoniowe nie jest pożądanym aspektem i może nieco osłabić tę gospodarkę.
Jednakże przemysł tytoniowy w Polsce nie zniknie, gdyż wciąż istnieją palacze i coraz nowsi klienci. To sprawia, że producenci szukają innowacyjnych metod, które wpłyną na mniejszą szkodliwość dla zdrowia.
Warto przemyśleć strategię, zacząć korzystać z nowoczesnych technologii, sprzedawać wyroby tytoniowe w internecie i oferować dodatkowe usługi i towary.
Dowiedz się też, ile możesz zarobić na detalicznej sprzedaży tytoniu.